Friday, November 26, 2010

Sempurna BAB 5

     " Airin ! kat sini , kat sini . aku ada kat sebelah kiri kau . pandang kiri sekarang , " Anne melambai lambai tangannya  ke arah Airin sambil menjerit kecil . Airin yang sedang menahan malu , segera berlari dan menghempaskan badannya di tepi Anne . Anne menekup mulutnya , menahan gelak .
    " what happened ? apasal kau menggelabah sangat harini sampai tak zip skirt kau ? kelakar weh ! hahaha ," Anne ketawa sehingga tersedak sedak . Airin tersengih malu sambil menampar laju paha Anne . Airin membetulkan kedudukan dan merapikan rambut depannya yang berjuntai di dahi .
   " aku bangun lambatlah . umi dengan babah entah pergi mana . kelam kabut sangat . sampai tak menyempat nak zip skirt . kelakar sangat ke ? semua orang pandang aku semacam . malu ... ," Airin berbisik perlahan ke telinga Anne . Anne kembali ketawa , berdekah dekah . Airin pun turut sama tertawa sehingga mengalirkan air mata . suara mereka yang kuat itu mengundang perhatian seorang pengawas bertugas .
   " excuse me , both of you please stand up for 15 minutes because you are distracting others with loud voice . thanks ," pengawas itu mencuit bahu Anne dan memberikan arahan . Airin dan Anne saling berpandangan dan dengan perasaan malu yang sangat tebal , mereka terpaksa berdiri di tengah tengah lautan manusia itu . Airin sekali lagi menjadi selebriti pada hari itu . nasib badan ....
   " Reen , nak makan tak ? jom turun pergi kantin . laparlah . mama aku tak sempat nak masak tadi ," Anne menepuk nepuk perutnya yang kosong itu dan mengerutkan mukanya . Airin memandang kawannya sekilas dan meneruskan kerjanya . Airin hanya menggeleng perlahan .
  " tak syok la kau ni . bad mood pula . mengada ngada . aku lapar ni , jomlah . aku tahu kau pun lapar ," Anne merengus sebentar dan terus memujuk Airin . Airin menarik nafas panjang dan meletakkan pennya di sebalik buku dan segera menutupnya . Anne tersenyum ceria lantas menarik tangan Airin menuju ke luar kelas .
 " kenyang gila aku ! malaslah pula nak masuk kelas ," Anne mula merungut setelah perutnya diisi dengan pelbgai variasi makanan di kantin .
  " semua kau telan , mi goreng , air tebu , roti canai , nasi lemak aku pun kau tibai , memanglah senak perut . tolak batu dan kayu je kalau orang macam kau ni . pelahap ," Airin bersuara setelah agak lama mendiamkan diri . Anne hanya tersengih . tiba tiba langkah Airin terhenti . bibirnya tergamam . Anne yang terpinga pinga pada mulanya , mula tersenyum sumbing setelah matanya menangkap pandangan Airin yang menyorot ke arah tangga itu .
   " Airin , kan ? " Hazmin yang sangat kacak pada hemat Airin itu mampir ke arah Airin dan menyapanya . Airin terkesima , matanya bercahaya dengan gemilangnya seolah olah dia sedang berhadapan dengan seorang putera raja . Airin segera menganggukkan kepalanya setelah lengannya dicuit oleh Anne .
    " this is for you . you nampak kan that guy dekat tangga tu ? dia yang bagi dekat you and he says that he likes you . sorry lil girl , i pergi dulu ," Hazmin memberikan satu bungkusan berbalut indah dan berlalu tanpa sempat Airin untuk mengucapkan sepatah kata . Airin membeliakkan matanya dan menelan liur . degupan jantungnya mulai tidak keruan . matanya terus tertancap ke arah tangga seperti yang dikatakan oleh Hazmin . satu susuk tubuh yang amat dikenalinya sedang tersenyum lebar dan sempat melamabaikan tangannya ke arah Airin . Anne yang berada disebelah Airin tersedak kuat sambil menekup mulutnya . matanya berair menahan tawa . Airin terpinga pinga , sedikit terkejut .
   " gilalah kau Reen . head prefect minat kat kau .  hahahaha ," Anne ketawa berdekah dekah . Airin menggaru kepalanya yang tidak gatal . dia semakin tidak selesa apabila ketua pengawas itu datang dekat ke arahnya .
  " hai ," Dominic menyapanya dengan perlahan . Airin hanya menganggukkan kepalanya dan menyapanya kembali dengan tergagap gagap . Anne menyiku lengan Airin sambil tergelak sakan . Airin gusar .
  " itu hadiah kecil dari saya . hope you will like it , " Dominic yang pelat dalam loghat cinanya turut kelihatan resah , seperti yang dialami oleh Airin .
  " oh ya , saya suka , thanks . okeylah , got to go , ada kelas nanti . bye ," Airin tewrus memecut ke kelasnya sebaik menuturkan ucapan itu kepada Dominic . dengan langkah yang pantas , mereka sampai ke kelas dalam tempoh yang sekejap sahaja .
  " kau ni kenapa ? menggelabah je . first time aku tengok Nick cakap baik baik dengan perempuan , tahu ? Anne mendengus .
  " Aku baru kenyit mata kat dia dua kali , terus dia cakap dia suka aku , gilalah kalau macam ni ," Aiirn menggelengkan kepalanya . Anne tergelak , lantang .
  " hari ni memang hari gila sedunia lah aku rasa ," Airin kembali bersuara .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

my pet